آگاهی مذهبی

بخوان و انتخاب کن

آگاهی مذهبی

بخوان و انتخاب کن

۱ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

به نام حق

بر گرفته از کتاب اهل سنت واقعی دکتر محمد تیجانی تونسی

معنای لغوی شیعه یاران و پیروان است.و شایَعَ یعنی دنبال کرد و تبعیت نمود.و در اصطلاح به کسی می گویند که از علی ع پیروی کندو ولایت ان را پذیرفته باشد.
و وقتی واژه ی شیعه بر زبانها جاری میشود بی درنگ پیروان علی به ذهن می آیند.
برخی از مورخان پیدایش شیعه را پس از مرگ عـمان دانسته اند وبرخی فراتر رفته و تکوین  مذهب تشیع را در ایام فتنه ی طلحه و زبیر دانسته اند در حالی که ما معتقدیم حضرت رسول اکرم این مذهب را ایجاد کرده اند ودر روزهای نخست بعثت که بنی هاشم را بر اساس آیه ی ((وانذر عشیرتک الاقربین)) دعوت کرده و فرمود: هر که از شما با من بیعت کند جانشین من خواهد بود و کسی جز علی پاسخ مثبت به حضرتش نداد.(1)
جالب اینجاست که بسیاری از احادیث پیامبر که در آنها دستور پیروی از علی را داده است و علی را به عنوان جانشین و ولی و وصی خود معرفی نموده است در مصادر برادران اهل سنت صدها روایت است که آنان نه تنها به آن اهمیت  نمیدهند بلکه از انها میگذرند.

حال در برابر این روایات که شیعیان علی را می ستاید و متجاوز از 120 مورد در مصادر قطعی اهل سنت آمده است، آنان چه پاسخی دارند و چگونه ان را با وضعیت خویش منطبق می دانند خود باید پاسخگو باشند یا سر تسلیم بر این احادیث فرود آورند و بپذیرندچه اینکه در کتاب خدا امده است:

و ما یَنطِقُ عِن الهَوَی اِن هو اِلّا وَحیُ یُوحَی(2)
او هرگز از روی هوا و هوس سخن نمی گوید و سخنش جز وحی منزل نیست.

هیثمی در کتای مجمع الزوائدش روایت کرده که رسول خدا به علی فرمود:
تو وشیعیانت بر حوض من وارد میشوید در حالی که سیراب و شادکام و روسفید هستید و همانا دشمنانت بر حوض من وارد میشوند در حالی که تشنه لب و اندو هگین اند.(3)

ابو سعید خدری از امّ سلمه نقل میکند که رسول اکرم به علی فرمود:
یاعلی تو و یارانت در بهشت هستید ، تو و شیعیانت در بهشت هستید.(4)

احمد بن محمد فقیه طبری در فضایل به اسنادش از طاوس ، از ابن عباس نقل کرده است که رسول خدا فرمود:
اگر تمام آفریدگان بر ولایتت اجتماع میکردند، خداوند هرگز جهنم را نمی آفرید و همانا تو و شیعیانت ، رستگاران روز رستاخیزید.

در کشف الغمّه ابوبکر ابن مردویه به اسنادش از ابو هریرة نقل کرده که رسول خدا به علی فرمود:
تو و شیعیانت همراه من در بهشت هستید . و سپس این آیه را تلاوت فرمود:
اخواناً علی سُررٍ متقابلین(5)
برادرانی که روبه روی یکدیگر بر تختهای بهشتی تکیه زده اند.

ابن جریر طبری در تفسیرش در تفسیر آیه ی ((ان الذین آمنو و عملوا الصّالحات اولئک هم الخیر البریّة)) می گوید:
حافظ جمال الدین زرندی از ابن عباس نقل می کند که وقتی این آیه نازل شد رسول خدا به علی فرمود:

خیر البریّة (بهترین مردم) تو شیعیانت هستید همانا تو شیعیانت در روز قیامت محشور می شوید در حالی که از خداوند راضی هستید و خداوند نیز از شما راضی خواهد بود.(6)
ابن حجر هیثمی در الصواعق المحرقة نیز این حدیث را آورده است.
وهمچنین ابن عساکر در تاریخ خود از رسول خدا نقل می کند که فرمود: یاعلی نخستین 4 نفری که وارد بهشت میشوند من تو و حسن و حسین هستیم و سپس ذریّه ی ما و پس از آنان همسران ما هستند و شیعیانمان در طرق راست و چپ ما قرار دارند.(7)

در مستدرک حاکم آمده است که پیامبر فرمود: من اصل درختم و فاطمه فرعش و علی لقاحش و حسن و حسین میوه هایش و شیعیان ما برگهایش هستند.(8)
هیثمی در مجمع الزوائدش خطبه ای از رسول خدا نقل کرده که حضرت در آن می فرماید:
ای مردم هر که با ما اهل بیت دشمنی کند خدای متعال در روز رستاخیز او را یهودی محشور فرماید.(9)
جابر ابن عبدالله می پرسد: ای رسول خدا هر چند که نماز بخواند و روزه گرفته باشد؟ وحضرت پاسخ میدهد: آری هر چند که نماز بخواند و روزه بگیرد و ادّعای اسلام کند.(10)

__________________________________________________________________________________________
پاورقی:

(1):مسند احمد ابن حنبل ج111/1 ، تفسیر ثعلبی کنز الاعمال-ج13-131 ح 36419 ، تاریخ طبری -ج319/1-321 ، کامل ابن اثیر -ج2-62-63
(2):سوره ی النجم آیه ی 3 و 4
(3): مجمع الزوائد هیثمی -ج9 - ص 131
(4):تاریخ بغداد-ج12-ص358 ، مجمع الزوائد هیثمی-ج10-ص21 ، صواعق المحرقة ص 161
(5):کشف الغمه 325/1
(6):صواعق المحرقة ص 161 ، نور الابصار شبلنجی-ص159 ، تفسیر ابن جریر طبری ج 30 ص 171
(7):تاریخ ابن عساکر ج 2 ص329-332 ، مجمع الزوائد هیثمی  ج9 ص 131 ، صواعق المحرقة ص 161
(8):مستدرک حاکم ج3 ص 160 ، تاریخ ابن عساکر ج1 ص 148 ح 183 ، فصول المهمه ابن الصباغ-ص27
(9):تاریخ جرجان ص 369 و تاریخ ابن عساکر ج70/7-171 مخطوط و مجمع الزوائد ج9/ 172
(10):مجمع الزوائد هیثمی ج9 ص 172



سرباز مهدی
۱۴ آذر ۹۳ ، ۱۹:۳۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱ نظر